Varför blir inte mitt hår fint med naturliga schampon?

Standard

Naturliga schampon ska ju vara så bra, varför ser mitt hår ut som en risbuske? Det är nog många som tyckt att naturliga schampon är dåliga med anledning av det. Dock är det inte alltid det är fel på det naturliga schampot. Jag tvättar så naturligt det går och mitt hår behöver endast någon droppe olja efter tvätten för att motverka torrhet.

Enligt egen erfarenhet så måste man vänja håret vid naturliga schampon. De gör rent, men de har inte förmågan att omgående ta bort alla kemikalier som lagrats i hårstråt under all tid du använt så kallade ”vanliga schampon”. (Ett litet tankefel har smugit sig in här för de vanliga borde väl rimligtvis vara schampon utan kemikalier.) Håret vill gärna trassla ihop sig till en början, men misströsta icke.

Mitt hår krävde lång tid för att normalisera sig och jag brukar rekommendera att man byter till naturliga tvättmetoder vid en ledighet. Till en början beter sig håret inte alls som det ska och för de flesta tar det några veckor innan håret känns fräscht igen.

Jag körde den hårda vägen och började tvätta håret med rasul – marockansk lera –  och till en början fortsatte jag använda ett så naturligt balsam som möjligt. Naturligtvis kan du börja tvätta med exempelvis tvättnötsschampo från Natural Living eller annat helt naturligt schampo. Förmodligen så blir det enklare på det sättet.

Ett annat problem som många tampas med är att de har fet hårbotten och av den anledningen inte vågar sluta med sitt vanliga schampo. Problemet är då att man stressar hårbotten att återfetta sig eftersom vanliga schampon ofta torkar ut. Testa att tvätta håret med äggula. Massera in äggulan i hårbotten och skölj ur ordentligt med svalt vatten. Upprepa när håret känns fett igen. Det kommer att ta några veckor innan hårbotten börjar normalisera sig så det gäller att vara ihärdig. Senare kan du variera med hårmask eller rasul för att se vad som passar din hårbotten bäst. Det sägs också att det är bra att variera tvättmetod. För att stärka håret masserar du in någon droppe naturlig hårolja, healingoil eller ren arganolja.

Jag hoppas att du lyckas och håller tummarna för hållbar hårtvätt!schampo_hemp

 

 

Kommentera

