Superior food – fairtrade

Standard

Fredrik som kommenterade mitt dåliga samvete har naturligtvis alldeles rätt  🙂 Dåligt samvete mår ingen bra av. Flera av de superfoods som finns tillgängliga i Europa är enligt försäljaren inte bara ekologiska utan dessutom även rättvist inköpta. Det vill säga att de som säljer kosten får bra betalt enligt deras mått mätt. Alltså inte våra men deras. Det ger människor möjligheter att faktiskt klara sig på det de tjänar och slipper vara anställda och skuldsatta hos någon galen storbonde som säljer till gigantföretagen.

 

Jag träffade ett par kaffebönder från Nicaragua nyligen och häpnade över vilka fantastiska människor jag fått förmånen att träffa. Livet är underbart ibland. Inte bara odlade de kaffet för att få en inkomst och inte bara maten till sig själva utan även frukt för att ge något tillbaka till naturen och djuren. De gissade att en medelinkomst för en anställd i Nicaragua var på cirka 4 dollar dagen och den summan kom de själva inte upp i. Ändå, lade de ner tid, pengar och hjärta på att ge något tillbaka till djur och natur. De fick möjligheter att sälja sitt kaffe rättvist och de odlade ekologiskt men tjänade mindre än 4 dollar om dagen.

De hade det ändå bättre än många andra bönder. Jag vill med detta inte odla någons dåliga samvete men det ger oss en möjlighet att glädja oss för de möjligheter vi har. Det ger definitivt perspektiv på tillvaron. Naturligtvis ska vi fortsätta fika på café när vi har möjligheter, det är vårt sätt att umgås i vårt kyliga land, men en kopp te eller en latte kostar mer än man tjänar på en dag i Nicaragua. Nu har flera fik börjat servera rättvisemärkt kaffe så fortsätt fika men fika rättvist! 

Jag tog med mig en råkakaotårta med hampaglasyr till jobbet. De var oerhört nyfikna och gillade den, några tog om och kommentarerna var positiva. Men jag undrar, varför blir hampaglasyren grön, det är den inte när man gör den och det är inte mögel, kakor hinner inte bli gamla här 🙂

Kram kära ni!

En reaktion på ”Superior food – fairtrade

  1. Skumt, kakan ser ut som en kaka jag bakade i drömmen i natt, utan gojibär dock. Jag kan för övrigt inte minnas att jag bakat i mina drömmar tidigare… Börjar jag bli synsk, på riktigt tro… 😉

    Men är det inte så att hampröna oxiderar så det blir grönt tror du?

Kommentera

