Skrivstopp?

Standard

Ja, frågan är befogad. Tyvärr har jag inte kunnat ägna mig åt bloggen även om jag velat kära vänner. Har haft så mycket annat som ska skrivas och som har varit tvunget att gå före. Ett eventuellt köpstopp borde för en del resultera i mer tid men jag offrar inte så mycket tid på sådant att det lönar sig tidsmässigt.

Jag har fått förfrågningar om råa ingredienser och tyvärr måste jag svara att det kan vara svårt att få tag i flera av dem i Sverige. Ibland kan jag ifrågasätta mitt eget beteende när det gäller råa ingredienser. Är det rätt att frakta dem över hela jordklotet för att jag ska få äta vad jag känner för? De är inte naturliga i vårt klimat, även om de är bra för oss. Det kan komma en tid när vi måste handla det vi har i vårt närområde för att komma ifrån frakterna. Inga apelsiner, ingen ananas, ingen papaya 😦 Visst, en del kommer till oss via båt men det som flygs in eller kommer med lastbil måste vi undvika dem? Men en stor del rå mat i vår vardag gör livet så mycket lättare på många sätt och rå kakao varken kan jag eller vill jag sluta med just nu. 

Frågan om spiralizer är att jag vet att Renee Voltaire säljer en dyr variant. Själv har jag köpt min i Tyskland till det mycket förmånliga priset 150 kronor och den är verkligen värd sitt pris. Innan skar jag grönsakerna i tunna långa strimlor vilket kan vara lite tidskrävande. Men om jag ser någon lovar jag att informera om var ni kan finna dem. 

Att saker fastnar i blendern är absolut inte ovanligt man får trixa och mixtra till dess man får som man vill. Jag tycker inte att man får lika bra resultat i en mixer så jag brukar krångla mig igenom en omgång i blendern även om jag inte har den bästa sorten. En vitamix har naturligtvis stått på min önskelista länge men frågan är om det är värt den stora prisskillnaden mellan den och de andra på marknaden. Jag har konsumerat ett antal apparater och länge försökte jag klara mig med enbart stavmixern. Det var efter att min vitvaruhandlare fått byta ut den inom garantitidens slut ett par gånger som de övertalade mig att skaffa en blender. De gjorde dock en missbedömning och rekommenderade mig en aningen för svag variant och nu börjar den lukta bränt när jag mixar, förmodligen kommer jag återvända till butiken inom kort 🙂 Men det hela beror på hur mycket du kommer att använda den. Här har blendern ibland fått arbeta många gånger om dagen och så fungerar det kanske inte hemma i det normala hushållet. 

Ni tar väl hand om alla äpplen som finns nu? Ani Phyo kanske kan inspirera er 🙂

Kram till er alla!

Kommentera

