Köpstopp?

Standard

Så har jag läst boken Köp inte den här boken. Naturligtvis köpte jag den, jag är imponerad av ett helt års köpstopp, definitivt. Boken är rolig att läsa och kommer med en hel del tips. Vad jag saknade är naturligtvis bra recept för ett hem i tiden, med hållbar ekologisk mat. Och det var ju trots allt inte så författaren lagt upp bloggen så det är egentligen obefogad kritik. Det jag reagerade på under bokens gång är hennes lista över saker hon ska köpa efter köpstoppet. Det innebär ju bara att hon skjutit upp sina inköp. Kläder var det hon behövde och det skulle hon kunnat köpa under tiden utan att mista mitt förtroende. 

Min överkonsumtion ligger i att jag oerhört svårt att motstå rawfood ingredienser. Det är inte särskilt bra för ett hållbart samhälle eftersom de fraktas över halva jordklotet. Flera av dem kommer som tur är från odlingar som är ekologiska kooperativ. Alltid något att trösta sig med och döva det dåliga samvetet över frakten. Nu har vi här hemma underbara rotsaker att äta både råa och tillagade. En av mina favoriter just nu är rotsakspytt och grytor av allehanda slag. Lite för lite rå mat just nu men med för många järn i elden hinner jag inte planera och jag har istället fått ta den mat som jag redan tillagat och som finns i frysen. Det är alltid bra att ha ett litet förråd att ta av när tiden blir knapp. 

Att som i boken skippa tv-tiden till att göra annat är redan gjort. Ytterst lite tid går åt till tv. Jag följer inga serier för tillfället. Babel brukar jag se när jag kommer ihåg men eftersom jag inte har några tv-vanor så är det väldigt svårt att komma ihåg att se de program som jag verkligen vill se. 

När jag nu läste hennes blog så tipsade hon om Kakbanken som jag blev oerhört intresserad av. Läs mer på http://www.kakbank.se

3 reaktioner på ”Köpstopp?

  1. Ät du lugnt dina gojibär, maca eller vilka andra superfood frestelser du nu faller för:-) Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete. Ät och njut av livet. Rawfood är tillbaka för att stanna.

    Ha en bra dag!

    Fredrik

  2. Jag håller inte med Fredrik i det. Ska man ta ansvar för det man stoppar i sig så bör man väl ta ansvar för hela produktionskedjan. Varför inte ta vara på mer av det vi har här hemma? Gojibär har många vitaminer och mineraler, men vårt havtorn eller våra blåbär och tranbär är späckade med livsviktiga ämnen och behöver inte fraktas runt halva jorden.

    Och köpstopp, det är något som vi fattiglappar har varje dag vare sig vill eller inte. 🙂

Kommentera

