Sesam öppna dig

Standard

Ivrig att få veta var ordet gräsänka kom från så sökte jag på nätet. Det visade sig att det tydligen finns i Tyskland också, var annars? Skillnaden är att där heter det halmkvinna, vi har tur i Sverige att vi slipper bli halmkvinnor åtminstone. Halm eller inte så är gräsänkeståndet överståndet. Sambon är hemma och ingen ordning på allting blir det. Kosten är uppåt väggarna och levande föda på resande fot är inte helt enkelt. Men å andra sidan lär jag inte trilla av pinnen för att jag slarvar med maten ibland. Den största risken jag utsätter mig för vid några dagars slarv är gasbildning, vilket inte är kul det heller. Men lite choklad ser jag till att få i mig i alla fall. Eftersom jag äter så lite mjölkprodukter som möjligt behöver man se till att få i sig kalcium.
Kalciumkälla numero ono är enligt min mening sesamfrön. Sesammjölk med dadlar och kakao eller sesamfrön tillsammans med lite honung och kakao körs i blendern till dess att halva uppstår, jag säger bara mmm… Seså hopp ut i köket!

Kommentera

