Tumlande delfiner i mitt hjärta

Standard

Delfiner har en särskild plats i hjärtat. Absolut inget ovanligt eftersom de flesta djurintresserade har en känsla för delfiner. Videon ovan tipsades jag om nyligen och är du inte glad innan så kommer förmodligen även du att kapitulera inför den lekfullhet som delfinen visar.

För närmare fjorton år sedan fick jag känna delfinens förmåga att glädja och läka, men inte på ett helt ordinärt sätt. Delfiner har alltid påverkat mig starkt, vilda helst naturligtvis. Men även i fångenskap. När jag sett delfiner samarbeta med sin skötare har jag varit rörd till tårar inför deras vilja och lekfullhet, trots att de levt i fångenskap. Jag har aldrig fått tillfälle att själv simma med dem även om jag gärna skulle vilja.
Jag hade nyligen förlorat en nära anhörig och sörjde djupt när jag hade en intensiv dröm. Jag simmade när två delfiner simmade fram till mig och tätt intill. De strök sig mot min kropp och inifrån kunde jag känna hur jag läkte och helades. I drömmen kom glädjen tillbaka. När jag vaknade så var det i välbehag och utan tårar. Den första morgonen med glädje sedan förlusten.

Sedan dess längtat efter att drömmen ska återkomma men icke. Ibland kan det låta en våga lita på att man ges det man behöver om man har tillräckligt medvetna ögon och sinne för att se det.

Kommentera

