Vårt härliga grannland

Standard

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Det beror inte bara på att jag varit bortrest några dagar, jag har helt enkelt ägnat mig åt andra saker. Sådant händer.
Jag har varit och hälsat på en väninna som bor nära vårt kära grannland Danmark och jag har kunnat botaniserat lite i danska hälsokostbutiker. Nu pratar jag verkligen om hälsokost och inte våra små pillerbutiker som hotar ta över alla riktiga hälsobodar i Sverige. Butikerna har mat i hyllorna, hälsomat av alla de sorter, det finns bagerier som endast saluför nyttiga bröd eller en ”onyttig” arraksboll gjord på morötter och annat smaskigt men ändå smakar som en ordinär arraksboll med dåligt samvete i släptåg.
Att besöka hälsobutiker i vårt egna avlånga land har alltid roat mig men nu börjar jag bli uttråkad. I Göteborg finns Gröna boden som är mycket trevlig och i Arvika finns visserligen en Life-butik men ändå en butik full av mat som drivs av en kvinna som har många år i branschen bakom sig. I Karlstad säljer endast en av fyra butiker tillräckligt med mat för att kallas hälsokostbutik. På söder finns även en butik som jag inte känner till så bra och så har förstås Kajsa Warg en del bra alternativ. Många städer har hälsobutiker men där jag varit är det endast dessa som är värda att minnas. I Varberg fanns för många år sedan två trevliga hälsobutiker, den ena minns jag inte namnet på och den andra hette Alternativet, som sagt, båda har gått till de sälla jaktmarkerna.
Trevliga butiker köps inte sällan upp av stora kedjor som förvandlar dem till små piller- och bantningsbutiker. Butiker som sedan, istället för att stötta människor till en hälsosam kost, inbillar dem att allt de behöver är lite extra tillskott i pillerform.

Det är därför trevligt att det i vårt grannland fortfarande finns riktiga hälsobutiker, som när man var liten, och bagerier som ägnar sig åt riktiga brödbak utan alla möjliga konstiga tillsatser och värdelösa ingredienser.

Och så kanske jag kan släppa min besvikelse ett tag över att jag inte längre befinner mig i Danmark och över alltför mäktiga kedjor som stryper företagsamheten.
Att komma in i Danmark kräver inte riktigt lika mycket av resenären som när man åker till USA. Jag har inte upplevt några problem med det i och för sig men utanförskapet kan bli väldigt tydligt för en del. Lyssna på Kates berättelse om när hon godtroget tog med sig lite choklad med ”ovana” ingredienser för den amerikanska tullen.
I USA är det dock ganska många som är medvetna och ägnar sig åt hälsokost även om tulltjänstemännen inte gör det.

Kommentera

