Raw Magic

Standard

Så kom då äntligen Kate Woods senaste bok ”Raw Magic”. En ny magisk kokbok med kanske aningen lite för mycket kemi över recepten men oerhört inspirerande ändå. Det kan komma en känsla av kemi när ”superfoodsen” tar över recepten. Men boken är full av härlig livsglädje och ingen kräver att man följer recepten till punkt och pricka.
Snarare rekommenderar jag alla att experimentera sig fram till sin egen favoritsmak. Sedan jag fick boken i min hand har jag ätit chokladtårta och chokladhalva och bara för att skölja ur mixern så gjorde jag en chokladdrink på tahini och banan som bas. Mera choklad alltså!
Chokladtårtan blev så god och mättande att en liten bit håller mig nöjd och på språng i flera timmar. Jag skulle ut på stan och fika med en väninna och kände mig sugen på något innan jag åkte ner. För att slippa äta något jag ångrar brukar jag ha lite raw choklad i väskan men nu tog jag en bit chokladkaka på vägen. Den höll mig igång i fyra timmar till dess jag kom hem. De som känner mig vet hur tråkig jag kan vara att ha med att göra om jag blir hungrig, men inget sådant trots söt kaka. Snacka om supermat!

Vanligen skulle jag rekommendera andra att äta ganska tätt. Framförallt om man äter raw food och det är ett krux. Jag håller mig mätt längre på det än tillagad mat. Tillagad mat triggar mig att äta ännu mer än vad jag behöver.

Smoothie på banan, tahini, kakao, mesquite och dadel var verkligen gott och kan absolut rekommenderas. Alltså cirka 2 msk tahini, 2 bananer, 1-2 msk kakao, 1 msk mesquite och 2 dadlar läggs i blendern och mixas med vatten till önskad konsistens. Mycket gott! Tahini är för tillfället min absoluta favorit. Sesamfrön är inte råa men om du tar naturella sesamfrön och mixar med kallpressad sesamolja så är du så nära du kan komma. Mycket godare än den rostade och mycket enkelt att göra.

Kommentera

