Nu blev det andra bullar!

Standard

Jag har inte bakat bullar på många, många år. Men så började min kära sambo köpa färdiga bullar i affären och jag lovar att innehållsförteckningen inte var någon rolig läsning. Det hela resulterade i att jag abdikerade från tronen i riket där inga onyttiga bakverk bakades och blev en klassisk hemmafru med nybakade bullar på plåten när mannen kom hem. Felet ligger inte i att jag inte tycker om att baka för jag gillar det, men om sanningen ska fram så har jag haft svårt att se någon mening med att lägga energi på så onödiga saker. De färdiga bullpåsarna fick saken i ett annat läge.

Jag införskaffade vetemjöl som jag inte haft sen jag vet inte när, ett paket jäst och sen bar det hemåt. Att följa ett recept till punkt och pricka har alltid varit ett problem. Men kanelbullar skulle det bli. Jag började med att byta ut lite vetemjöl mot ett par deciliter vetegroddar. Sen skulle jag hälla i sockret och blev påmind om att jag inte äger socker. Vad jag däremot ägde var ett gammalt paket med muscovadosocker och sämre kunde det varit. Baka vetebröd på agavesirap hade känts lite väl lyxigt om det nu går. Degen jäste som den skulle, allt var finemang, jag blandade i lite vanilj i smöret och muscovadosockret som jag bredde över degen och snurrade fina bullar. Jag penslade och strödde mandel över, han hade önskat pärlsocker men det fanns absolut inte hemma så mandel fick det bli.

Bullar kom ut ur ugnen och huset luktade ljuvligt, råkost luktar inte så mycket vilket är lite tråkigt. Intet ont anande satte jag tänderna i den första bullen och mmm, den var god, men något stämde inte. Sambon åt en bulle och sa att, ja, den var väl okey. Lite svårt har jag att ta ett sådant svar, framförallt när jag gjort det enkom för hans skull.  -Jag tycker bäst om när det är kanel i bullarna. Bing! Kanelen bortglömd. Något hade saknats.

Det var i alla fall inget hinder för att jag skulle sätta i mig fyra bullar och idag sitter jag här med bullbaksmälla. Idag blir det definitivt ickedoftande råkost till lunch. Förföriska dofter till trots. Men ni som bakar bullar kan utan problem använda muscovadosocker istället för det vita, raffinerade, vitamin- och mineralknyckande sockret. Vetegroddarna gjorde sig inte påminda och jag kommer lägga till en deciliter till om det blir något mer bullbak. Alltid trevligt att lura lite näring i näringsfientliga ”livsmedel”. 

Kommentera

