När tanken är besvärligare än handling

Standard

Så frågade kära Fröken Kung om jag blir sugen på choklad när jag ser Kates reklamfilm om sin choklad för glada njutningslystna näringsjägare 🙂 Ja, för att jag ätit chokladen och gillar den, utom en som till och med jag tyckte blev för bitter. Be the change var den första jag åt, under första tuggan funderade jag över allt ståhej och lade ner biten i skrivbordet och trodde att den skulle få ligga kvar där. Efter ett tag dök chokladbegäret upp igen och jag stoppade in en bit till i munnen, det var verkligen choklad. Resten av kakan njöt jag i små bitar, ren choklad och den triggade inte igång mitt sötbegär, tvärtom behovet tillfredsställdes.

När de på filmen sätter tänderna i chokladbitarna så vill jag ha choklad. Skillnaden är att jag idag gör den själv och experimenterar fram egna favoriter vilket ger extra tillfredsställelse. Så ja, jag blir sugen på choklad när jag ser filmen.

Så här i påsktider dyker godis upp i parti och minut. Även om jag inte varit det minsta godissugen så har det slunkit in snabba kolhydrater och dålig choklad mellan mina läppar. Det enda som händer är att jag blir illamående och måste äta mat för att må bättre. Så är spiralen igång om man inget gör. Alla som säljer sina produkter vill naturligtvis göra det för att tjäna pengar på det, men det finns de som gör det för att de vill förmedla bra produkter och det finns de som struntar i vad de har i sina produkter eftersom deras mål i första hand är att göra så stor vinst som möjligt. De saluför mat och snacks med minsta möjliga nämnare gemensamt med namnet på varan, rensa bort dem ur ditt liv. Låt ditt skafferi bli rent och ge dig vad du behöver. Beroende på vad du äter kan det kosta dig några kronor mer men det kan också bli billigare. Du kan odla sallad och groddar i köket till minimala kostnader och minimal ansträngning. Det gäller bara att börja. Det är nämligen mycket besvärligare innan du satt igång än vad det är när du verkligen gör det. Det låter alltså jobbigare än vad det är 🙂

Du kan också köpa torkade bönor och koka själv. Jag har hört kommentarer om hur besvärligt det låter men inget är enklare. Häll bönorna i en stor skål med vatten och låt stå över natten. När du dagen efter ska vara hemma ett par timmar så häller du av blötläggningsvattnet och häller bönorna i en gryta och häller på nytt vatten. Ställ på spisen och låt koka upp och sedan sjuda så länge som bönorna kräver, det brukar stå på påsen. När de kokar gör du det du känner för eftersom bönorna sköter sig själv. När de är klara häller du dem i ett durkslag och låter svalna. Frys in i lagom portioner och använd till chili, tacos, till burgare eller vad du vill. Gott, nyttigt, enkelt och billigt, vilken del av det gillar man inte? Sätt fart!

Kommentera

