Släppa väder

Standard

För att prata om det svenskaste av svenska ämnen så är vädret ljuvligt. Solen värmer och manar på kroppen att tillverka D-vitamin och humöret skjuter i höjden. Släppa ämnet väder, nej inte jag i alla fall, jag älskar när molnen skingras och solen sticker fram sina första försiktiga strålar för våren. Jag kan inte påstå att jag älskar våren mer än hösten för båda är underbara på sitt sätt. Efter sommaren är hösten verkligen välkommen, man längtar efter att få gå i ide. Tända ljus på kvällen, krypa upp i fåtöljen och läsa, mysa helt enkelt. När våren kommer har jag tröttnat på myset inne och längtar efter att kunna vara ute mer, längtar efter sol och efter blommor som sticker fram sina vackra huvuden.  Njutning har som tur är många ansikten.

Nu står vi inför påsken och all mat igen. Påskmaten ofta lättare än julmaten men gissa om jag blev förvånad jag läste i tidningen att en intervjuad kvinna längtade efter påskskinkan. Påskskinka??? Som tur är har jag sluppit ifrån detta fenomen, det räcker med julskinka. På vårt påskbord kommer det att finnas en tomatavokadosallad, lax, potatis, ägghalvor naturligtvis och diverse annat. Jag som annars älskar att laga mat skulle hellre göra bara sallader men det skulle förmodligen inte göra gästerna lika glada. Man får passa på att proppa kroppen full med grönsaker innan istället 🙂

Idag står raw pakoras på lunchmenyn. Jag hittade pakorareceptet i Kate Woods bok ”Raw living” och tänkte att det säkert inte var någon hit. Men jag litar på hennes omdöme och testade det i alla fall, det smakade underbart. Det kan man inte beskylla pakoras för att göra annars även om de är goda. Tio timmar i torken litar dock på tålamodet när man väntar på något gott. Jag använde broccoli, svamp och paprika men nästa gång blir det blomkål också. Dippsåsen gjorde jag häromdagen, en variant på sötsur sås men kan för mitt liv inte komma på vad jag hade i den utöver dadlar. Såsen blev god så det är verkligen synd att jag förmodligen inte kan göra den igen. Man ska skriva upp allt man gör i köket vilket jag borde lärt mig, men icke.

Nu är lunchen i alla fall färdig och bara att hälla ut de små godingar över en sallad och servera med såsen. De kommer att rädda mig från den tråkiga ovana jag fått att slänga i mig bröd med hummus för att få i mig något snabbt efter jobbet. Det har nämligen en trist senarelagd effekt, att släppa väder hela kvällen. Det är ett helt annat väder än den ljuvliga sol jag ska ut och möta nu.

Kommentera

