Glass i stora lass!

Standard
dsc01035.jpg

Så var det yoga-dag igen 🙂 När jag nu slarvat med yogan hemma är yoga-dagarna hos Lena de bästa dagarna. Kroppen är harmonisk och hjärnan fokuserad. Hela jaget vaknar till liv. Dessutom längtar kroppen efter ren mat. Ingen hamburgare efter yogan det skulle vara som att svära i kyrkan.

På vägen från yogan hoppade jag in i thai-butiken som äntligen fått in unga kokosnötter. Strunta i de gamla torra tråkiga i vardagsbutiken! De ljuvliga unga kokosnötterna med all kokosmjölk och sitt krämiga kött. Vad göra? Jo, glass naturligtvis. Vem gillar inte glass? Jag har ännu inte träffat någon som inte vill ha glass. Kruxet är att hitta en bra glass i butiken. Jag kan inte säga att jag tycker att de smakar äckligt, det finns glass som smakar gott.Problemet är att hitta en glass utan bismak av konstgjorda tillsatser med märkliga namn.

I England har de en glass gjord på cashewnötter som bas med diverse smaker, utan tillsatser. Nu sitter jag alltså här och förväntar mig att denna ska göras i Sverige eller med det snaraste importeras. Men i väntan på det kan man ju inte vara utan glass och med så ljuvlig bas som krämigt kokoskött så är inget omöjligt. Följande recept hittade jag på nätet.

Knäck den svåra nöten med att öppna densamma och häll ur mjölken i ett glas, drick gärna eller använd den i glassen eller som smoothiebas. Den gör dig gott. Skopa ur köttet och häll i en skål. Häll ner 1,5 dl macadamianötter(naturella) och ca 2 dl vatten, 2-3 msk agavenektar eller agavesirap, en nypa havssalt eller himalaya och vanilj efter tycke. Jag använder ekologisk vaniljessens från Crearome. Mixa till dess du fått en slät smet som ska vara som pannkakssmet i tjocklek och häll sedan i glassmaskinen. Mmmmmm…

En del kanske kan uppleva glassen lite för grynig på grund av nötterna men det går att komma från med lite extra pyssel. Du som vill testa mixar först nötterna med vattnet och häller det sedan i en silduk (finns på affären för saftning) och pressar ur ”mjölken”. Häll ”mjölken” över kokosen med resterande ingredienser, utom macadamianötterna eftersom de redan är med. Det hela resulterar i en slät glass.  

Eftersom jag hade möjligheterna så gjorde jag lite choklad med crisp i som jag knäckte i små bitar när den stelnat och hällde i glassen när den nästan var klar. Så var kvällen räddad.

Mötet med Crearome var ett angenämt möte. Flera av deras produkter är ekologiska och sortimentet av örter, oljor(även kallpressade) och annat är stort. Det är enkelt att göra sina egna hudvårdsprodukter och de har även recept. Jag gjorde en egen handkräm med kakaosmör och kallpressad jojoba som gör underverk när händerna är vinterknastriga. Nästa gång ska jag testa att göra eget läppbalsam.

Kommentera

