Inga fler stormar i vattenglaset…

Standard

Så var det dags för vår årliga tur Kiel tur och retur. Lagom bokad till den stormiga helg som förflutit. Faktiskt är jag inte så orolig för att båten ska sjunka eller andra skräckscenarion. Jag litar faktiskt på det bolag där vi bokade resan. Däremot är sjösjuka en av de värre faror jag tycker lurar på havet, all bantning undanbedes. Med stormvindarna slickandes efter skrovet försökte jag tappert skapa mitt eget sjöslag för att gunga ikapp. Tro det eller ej men det lyckades.

Enligt annan resenär så blåste det 42 sekundmeter därute så ni kan tro att jag kämpade och jag kämpade väl. Faktum är att så här i efterhand så konstaterade jag att jag var mer rädd när jag åkte Balder på Liseberg. Men det var förstås inte under påverkan av starkare drycker. Mitt knep var uppenbart inte av det orginellare slaget eftersom servitören kom fram till oss dagen efter: Så idag behöver ni inte dricka ikapp vågorna?

Behöver jag tillägga att kvällen efter blev väldigt lugn? Jag som annars brukar ägna mig åt att vara rädd för sjösjuka i det lugnaste vatten, kommer inte blåsa upp fler stormar i vattenglaset. De kommer tids nog till havs.

Som vanligt var maten på båten mycket god och vi serverades utmärkt hälleflundra med ekologiskt vitt vin, Bonterra. På tal om det kommer de ekologiska varorna inom hela EU få en ny märkning. Naturligtvis Sverige inkluderat. Från och med 1 januari 2009 kommer det träda i kraft och ser ut som den tyska bio-märkning som finns idag. Nu ska bara sortimentet öka också så att alla får chansen att köpa giftfritt.

Kommentera

