Lat Mat

Standard

Ibland är det sådana dagar när inte energin räcker till. Jag vet att det finns snabbmat i frysdisken men efter en blick på innehållsförteckningen så åker det tillbaka. Senast jag skulle handla hände det igen. Planen var att jag skulle försöka handla något onyttigt i snabbmatsdisken, ivrigt påhejad av min sambo. Jag står där och blickar ner över den nästan oöverskådliga  mängden pizzor. Mmmm, mozzarellapizza, eller kanske små pizzabitar. Så gör man det som man inte ska göra om man verkligen vill äta äta något onyttigt till middag, tittar på innehållsförteckningen.

Det är ingen dålig idé om man inte brukar titta på innehållsförteckningen, börja göra det, men jag tror i ärlighetens namn inte att en pizza i månaden gör någon skada. Men beslutet i affären var att vedugnspizzerian får fortsätta göra min snabbmat om jag nu vill ha en frossarkväll. Vilket i alla fall jag vill ha ibland, även om jag älskar sallader, frukt, grönsaker och annan ren mat.

Idag är det sådan dag när jag plötsligt blev alldeles för trött för att tänka på att göra mat. Som tur är finns frukt, gojisar och spirulina. En liten förrätt piggar alltid upp 😉 Snabbt slängde jag ner ett par deciliter boveteskott och alfalfagroddar. En apelsin, två bananer, 1/2 dl gojibär, 1 tsk spirulina och ett stackars päron som blivit kvar. Mixa med lite vatten och vips har du en uppiggande drink.

Riktigt lat mat istället för den tillsatsstinna, feta och fiberbefriade maten i frysdisken.  Har du väl börjat titta på innehållsförteckningarna är det svårt att sluta, vem blir lidande? Förhoppningsvis de som tjänar pengar på att de har tillsatser i maten för att den ska få rätt konsistens eller tillsätter aromämnen för att det är billigare än ”the real thing”.

Glöm bara inte bort att kroppen faktiskt behöver fett. Fett är viktigt och därför kan det vara bra att tillsätta avokado eller linfröolja till smoothien. Kanske en hand nötter som mellanmål.

Kommentera

