Choklad

Standard

weblogchoc.jpg

Det är inte många som inte gillar choklad. Det är inte heller många som äter det med gott samvete. Antingen får de dåligt samvete för att de borde skippa godis helt, annars för att det är onyttigt och en del för att de är rädda för att gå upp i vikt. Sedan jag upptäckte den ultimata chokladen äter jag choklad varje dag med gott samvete 🙂 Låter som himmelriket eller hur? Men här sitter jag livs levande, inte det minsta död ännu, och mumsar på choklad som en del av mitt dagliga näringsintag. Det handlar om rå choklad.

Fortfarande kan choklad betraktas som beroendeframkallande och därmed likvärdigt med kaffe för den mest hälsomedvetne. Men, den orostade chokladen är så näringsrik att det faller i skymundan. Tyvärr finns inte så många ställen att köpa den på i Sverige. Du kan hitta raw bars på hälsokostbutiker med cacaonibs i och du kan köpa råa chokladkakor från Levande föda Kur & kursgård annars är du hänvisad till England.

Jag gör mina själv med kakaosmör, kakao, agavenektar, gojis och vad man nu kan hitta på att stoppa ner i den ljuvliga smeten. Senaste idé jag fick var att stoppa ner bovetecrisp vilket inte var dumt alls, mycket gott till och med. Det är bara fantasin som sätter stopp. Det tvistas på internet om huruvida agavenektar är obehandlad eller inte. Jämfört med den agavesirap som säljs på hälsokosten så smakar nektar mer av fruktos. Jag vet inte men den smaken är borta i sirapen och förmodligen bortkokad men i vilket fall som helst så är både agavesirap och nektar ett sunt alternativ till socker.

Fikadags!

Kommentera

