Gojisar

Standard

Så har de kommit till Sverige, de små gojisarna. Gojibären är små, röda, näringsspäckade med aningen tuggmotstånd och supergoda. Tyvärr är de små gynnarna aningen dyra. Hur som helst kan jag inte vara utan dem längre. Fördelen är att de nu finns i Sverige och jag slipper dyra fraktkostnader från England.

Jag tar en liten hand gojisar och äter som smågodis, jag mixar ner dem i smoothies, blandar dem i grawnolan och i choklad. Har du inte testat dem tycker jag att du ska unna dig en påse, det är du värd. 

Det är lite intressant att se hur en del prioriterar. Människor kan gå in på systembolaget, inget fel i det, och handla exklusiva viner, sprit, öl utan att protestera mot höga priser. Men att gå in i en mataffär och köpa mat av bra kvalité tar många gånger emot.

-Hur kan du handla så dyr mat?

Av samma anledning som jag kan lägga 80:- på en flaska vin köper jag näringsrik mat. Skulle jag vara tvungen att välja så är inte valet heller svårt att göra. Hellre bra mat som håller mig frisk än en flaska vin som tar slut i ett nafs och inte gör någon annan nytta än att den är god. Samma människor som klagar på dyr mat kan också stoppa ner både godis och chips i korgen utan att blinka. Som sagt, ibland handlar det om prioriteringar.

Tyvärr har det gått illa för en del gojiodlare i Kina efter allt oväder där men det finns ekologiska att få tag i. Det kan vara bra att tänka på eftersom det är så mycket utsläpp i Kina att man gärna kan vara utan det extra påsprutade.

Idag har jag mixat en banan, en apelsin, fem stora blad mörkgrön sallad av sort jag inte minns namnet på, en halv deciliter goji och vatten till önskad konsistens. Utmärkt mellanmål när man vill ha något snabbt. Och en bit choklad förstås 🙂

Kommentera

